ישראל כץ בוועידת התשתיות של מידע כנסים שהתקיימה היום בתל אביב: "עלינו לשנות את המציאות באזור, לשנות אווירה ולייצר תנאים טובים יותר לפלסטינים. יהיה שלום, יהיה ביטחון, ובתווך פעילות כלכלית שתוביל את השלום האזורי".
מאת :שולמית אטיאס -shulamit.atias@gmail.com
עוד דיברו בוועידה השנתית לתשתיות של מידע כנסים ד"ר יובל שטייניץ שר האנרגיה שאמר כי לאיש אין זכות לבלום את המהלך של מעבר לגז טבעי כי הוא חשוב ליעילות משק החשמל. שאול מרידור, מנכ"ל משרד האנרגיה הוסיף לדבריו ואמר כי בסופו של דבר תפקידו של ועד העובדים הוא לשמור על זכויות העובדים ולא להכתיב מדיניות.
"לאיש אין זכות לבלום את המהלך של מעבר לגז טבעי כי הוא חשוב ליעילות משק החשמל. הוא חיוני לבריאות הציבור. המהלך יוביל לכך שאנחנו ובעיקר ילדינו ונכדינו נחיה בסביבה נקייה יותר ובריאה יותר מאשר זו שחיינו בה עד היום ולכן אני לא מתכוון לוותר בעניין הזה. קבעתי מדיניות וניישם אותה", אמר היום שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ בוועידה השנתית לתשתיות של מידע כנסים. הוועידה השנתית לתשתיות ישראל של חברת מידע כנסים מתקיימת היום בפעם ה-6 ודנה בהתפתחות התשתיות לאורך השנים בתחומי: תחבורה ונדל"ן, אנרגיה, גז נפט ומים. הוועידה עסקה בפרויקטים המובילים, אלו שבביצוע ואלו העתידיים להשפיע על כל מהלך המשק הישראלי, בסוגיות בירוקרטיה מול הממשלה והרשויות, בחדשנות וטכנולוגיות מתקדמות ועוד. את הוועידה יזמה והפיקה חברת מידע כנסים, החברה המובילה בארץ לכנסים מקצועיים. השר שטייניץ הוסיף כי "מדינת ישראל החליטה לאחרונה בצעד חריג ולא שגרתי להגיש בג"צ נגד בית הדין לעבודה שבפסיקותיו נתן זכות וטו לוועד עובדי חברת החשמל על התכנון הלאומי. עלינו לכבד את זכויות העובדים כדי שזכויותיהם לא יפגעו אך האחריות והסמכות לתכנון משק החשמל הלאומי היא על הממשלה, על שר האנרגיה ושר האוצר במשותף. אנחנו בממשלה מחויבים לביטחון אנרגטי, תוך דאגה לבריאות הציבור".
שאול מרידור, מנכ"ל משרד האנרגיה הוסיף כי "לוועד חברת החשמל יש מה להגיד ומה להשפיע אבל זה לא אומר שאנחנו לא יכולים או לא צריכים לעשות רפורמה. בסופו של דבר תפקידו של ועד העובדים הוא לשמור על זכויות העובדים ולא להכתיב מדיניות. לא הגיוני שבכל רפורמה נצטרך אישור של וועדי עובדים כדי להתייעל ולהתקדם, ולהיות ככל מדינה מודרנית אחרת". לגבי משק הגז הדגיש מרידור כי "חשוב לזכור ולהבין שזהו ענף שהוקם מנקודת האפס ולכן מהווה אתגר שאנחנו פועלים להצליח בו". מלבד זאת, טען כי בשיחות שהתקיימו עם מדינות האיחוד האירופי סוכם כי צינור גז שעובר דרך מים אירופיים, מקטין את התלות של אירופה בספק גז אחד שנתון להשפעות פוליטיות.
הפאנל הראשון בוועידה עסק ביכולת לשלב את כל הכוחות הכלכליים המרכזיים במשק לבניית תכנית אסטרטגית לאומית לתשתיות בהשתתפות שאול מרידור, מנכ"ל משרד האנרגיה, אהוד דנוך מנכ"ל קבוצת סולל בונה, שרון קדמי מנכ"ל אלסטום ישראל, ד"ר שמואל פלדל מנכ"ל סימנס ישראל, יוחאי שוחט מנכ"ל בפועל מקורות, יגאל לנדאו מנכ"ל רציו. את הפאנל הנחהנחמיה שטרסלר, הפרשן הכלכלי של הארץ וחדשות ערוץ 2. קדמי, מנכ"ל אלסטרום ישראל שיבח את המדינה על הסקת המסקנות מפרויקט הקו הראשון של הרכבת הראשונה בירושלים וקבעה חלוקת סיכונים מאוזנת יותר בין המדינה לזכיין בקו השני המתוכנן דבר שיאפשר לוחות זמנים קצרים בהרבה. דנוך, מנכ"ל קבוצת סולל בונה: ״לעבוד עם המדינה זה לא מרגש כי מוסר התשלומים של המדינה ירוד. אני לא מבין למה החריגו את הקבלנים מהתקנות המחייבות את המדינה לשלם שוטף פלוס 30 כי זה יוצר מצב בו החברות הקבלניות מממנות את המדינה, ולדעתי זו שערורייה. זה יוצר מצב בו רק קבלן עם חוסן פיננסי משמעותי יכול לעבוד מול מדינת ישראל, ולהתמודד עם הפגיעה המתמשכת של המדינה בתזרים המזומנים של כל פרויקט שנעשה מולה״.
ישראל כץ, שר התחבורה סיפר היום בוועידת התשתיות של מידע כנסים כי הרעיון בהתנתקות מעזה היה שהיא תתחבר למצרים כדי שישראל תשחרר מאחריות. אך המצרים סירבו לקחת את האחריות על עזה ולכן ישראל נותרה האחראית העיקרית ומשלמת מחיר כבד על כך. "מבחינה ביטחונית אנחנו לא יכולים לאשר ים פתוח בגלל חשש מספינות איראניות וגורמים אחרים ולכן הפתרון שמצאתי הוא הקמת אי מלאכותי במרחק של 4-5 ק"מ מהיבשה עם מתקני התפלת מים וייצור חשמל, שישמש גם כנמל. משיחות שקיימתי עם גורמי ביטחון כולם תומכים בעניין הזה. אפשר לקבל החלטה לשחרר את עזה ולהשתחרר מעזה. בזכות המהלך הזה ניתן לפלסטינים בעזה עוגן תחבורתי לעולם, דבר שיחבר אותם לפעילות הכלכלית הבינלאומית. מהלך זה ישנה את האווירה וייצר תנאים טובים יותר לפלסטינים. יהיה שלום, ביטחון ובתווך פעילות כלכלית שתוביל את השלום האזורי".
בוועידה מתקיימים שני מושבים מקבילים. הראשון, תחבורה ונדל"ן עוסק בהשפעת התחבורה על עולם הנדל"ן, תשתיות תחבורה ציבורית בישראל, מה המדינה עושה בכדי לפתור את מצוקת הכבישים מול תנופת הבנייה ההולכת וגדלה, בטיחות בדרכים לצד טכנולוגיה וחדשנות בתחם הרכב; המושב השני, מושב המשאבים הטבעיים, שעוסק בשוק האנרגיה בישראל, מהו חלקו של הגז הטבעי בשוק, הרפורמה השקטה במשק החשמל-ייצור חשמל הווה ועתיד והיום שאחרי מתווה הגז.
מתוך מושב התחבורה והנדל"ן:
ד"ר רינה דגני, מומחית להיתכנות כלכלית ומנכ"ל קבוצת גיאוקרטוגרפיה, אמרה כי אין כלל משמעות להשקעות מיליארדים של הממשלה בתחבורה ובדיור במסגרת הסכמי הגג בפריפריה, ללא יצירת "אשכולות תעסוקה" גדולים בכל רחבי הארץ, שייצרו מאות אלפי מקומות עבודה גם מחוץ ל"מדינת תל אביב". ד"ר דגני קראה למקבלי ההחלטות בממשלה, לעצור את המדיניות הנוכחית של מתחמי תעסוקה רבים וקטנים בעשרות רבות של יישובים ובמקומם לייצר מתחמי ענק. האשכולות הקטנים, הדגישה, לא יוכלו להתקיים ולהתפתח ובוודאי לא בשטחים שהינם פחות מ-80,000 מ"ר, המהווה את הקו האדום הקריטי לקידום מתחם תעסוקה.
מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל אביב המונה על תחום התחבורה, בינוי ותשתיות טוענת כי: "ממשלת ישראל תצליח לפזר תושבים לשכונות פריפריאליות רק אם תשכיל להציע שירותים ברמה גבוהה ובכלל זה תשתיות של תחבורה ציבורית. כמעט ולא מושקעת מחשבה על פיתוח סביבות המגורים בשכונות החדשות, מה שיכול להביא לכאוס תכנוני. כולנו בעד בנייה - אבל אף אחד במדינה לא חושב כיצד נכון להתמודד עם הציפוף. זו החמצה היסטורית שכן תכנון נכון יוכל להפוך את המרחב העירוני בישראל למקום שכדאי וראוי לחיות בו אבל הלחץ לבנות מביא לקידום המגורים בלי לספק מענה לצרכים נלווים של בני-האדם. אנחנו נמצאים במרחק שנות אור מהנעשה בעולם. כבר היום כבישי ישראל הם הפקוקים ביותר במדינות ה-OECD בין השאר משום אין אלטרנטיבות אמתיות לרכב פרטי. אם כל הכבוד לרצון להגדיל את ההיצע , אנחנו בסופו של דבר נתעורר עם כאוס תכנוני גדול מאוד: הדירות אולי יהיו זולות יותר, אבל החיים יהיו יקרים הרבה יותר כאשר התושבים נאלצים לשלם בריבית דריבית על הבחירה במגורים בפריפריה או בשכונה חדשה - בהוצאות על תחבורה, רכב שני, ריחוק וכדומה כך שיוקר המחיה בפועל לא יורד. במקום שקודם כל יבנו התשתיות ואליהם יגיעו אנשים, מדינת ישראל מאכלסת קודם כל שכונות שלמות ורק אז נזכרת לדאוג לתושבים לתשתיות" מסכמת להבי
קרדיט צילום: ליאת מנדל
נוטה להסכים עם הנאמר. כשזה מגיע לגז טבעי יתרונות וחסרונות היתרונות עולים על החסרונות בהרבה. מאגר תמר ומאגר לווייתן נוסקים גבוה אל עבר הזרמה והנגשה של אנרגיה מצוינת וחסכונית במקביל לפרויקטים נוספים בתחום האנרגיה בכדי לייעל את הצפי האנרגטי של ישראל גם עשרות שנים קדימה ולהביא לאוויר נקי יותר תוך כדי נקיטת צעדים חסכוניים.
השבמחק