Pictures\Treasured reductionism
"הסתרה גלויה"
תערוכת יחיד חדשה של השי
רוטמנש ב"גלריה עין הוד"
החל מה- 26 באפריל ועד ה-15 במאי 2019.
אירוע הפתיחה יתקיים ביום שישי
ה-3 במאי בין השעות 11:00 ל-13:00.
אוצר התערוכה : אילן סגל
"אין אמנות ללא שכרות. אבל אני מתכוון שכרון
חושים מטורף! תן להיגיון הבריא להיטלטל! ... שקע בדמנציה בוערת! אמנות היא האורגיה
המרתקת ביותר בהישג ידו של האדם... אמנות חייבת לגרום לך לצחוק קצת ולגרום לך קצת
לפחד, כל עוד היא לא משעממת." (ז'אן
דובופה, 1901-1985)
השי רוטמנש נולד ב-1947 בפולין, רופא בהכשרתו
ואמן אוטודידקט. רוטמנש החל את דרכו האמנותית לפני כעשור, כאשר יד המקרה הפגישה
אותו עם פציינטית, מורה לאמנות, שהמליצה לו להתחיל לצייר. רוטמנש, אשר לא התנסה
באמנות קודם לכן, נענה להצעה ונרשם לקורס במוזיאון תל אביב. בחלוף השנים, הוא
המשיך לדרך עצמאית ומאז מתמיד לצייר כמעט בכל יום. העבודות שלו רבות ומגוונות עד
מאוד, ולכן לעתים נדמה כי אמנים שונים ציירו את ציוריו. את היצירות ניתן לחלק
למספר סדרות, כאשר לכל מקבץ עבודות ישנו מכנה משותף, בין אם זו השפה והסגנון
הציורי או המפתח הצבעוני שבו צוירו. ישנן עבודות אבסטרקטיות, אקספרסיביות ומשולחות
רסן, לצד מופשטים גיאומטריים בעלי קווי מתאר ברורים ומוקפדים; עבודות חומריות
מאוד, עמוסות בשכבות של צבע, לצד עבודות עדינות, כמעט אקוורליות, בצבעים
בהירים/פסטליים. ציוריו נעים במנעד סגנוני וורסטילי וחלקם מאזכרים זרמים שונים
בתולדות האמנות, כדוגמת ארט-ברוט (Art-Brut),
ציור-פעולה (Action
Painting), המופשט הלירי ועוד. מתוך סך העבודות
השונות עולה בעיקר התשוקה הבוערת של רוטמנש למדיום הציור והרצון שלו לפרוץ את
גבולותיו, להיכנס לתוך הבד ולשפוך אליו את הקרביים, כמו גם לבטא את הלך הרוח של
אותו היום. רוטמנש ניגש לכל עבודה כאל 'טבולה-ראסה' – כאל מסע אל הבלתי נודע. כך,
כל יצירה מתחילה מקו או כתם בודד וממשיכה באופן אינטואיטיבי, ללא תכנון מוקדם או
ידיעה ברורה היכן היא תיעצר. הוא לא מגביל את עצמו לסגנון ציורי מסוים, אלא בכל
פעם מתנסה על הבד מחדש בשפה ציורית אחרת, וכך נשמרת תחושת הרעננות והאקספרימנטליות
שעולה מכל עבודה ועבודה.
גוף העבודות המוצג בגלריה נוצר ברובו בשנתיים
האחרונות. חלק מהעבודות שנבחרו נעשו באופן מכוון בהשראת ציוריו של משה קופפרמן
(1926-2003). קופפרמן, צייר מוכר מאוד בתולדות האמנות הישראלית, נודע בעיקר בזכות
סגנונו הייחודי – עבודות מופשטות, מונוכרומטיות לרוב, קווים המכסים את הבד באופן
כפייתי של שתי וערב; עבודות שבטאו חוויות מנטליות לא פשוטות של האמן עצמו. כמה
מעבודותיו של רוטמנש, אשר נוצרו בהשפעת קופפרמן, מתאפיינות בפלטה צבעונית מצומצמת
וב'גריד' קווי שחוצה את הבדים. דוגמא לעבודה מסוג זה, הינו הציור Secret Alleys אשר במרכזו עיגול חצוי
וקווים רבים המכסים את הבד לאורכו ולרוחבו. חרף גודלה הקטן, העבודה עוצמתית מאוד
ונדמה כי מטיבה להעביר את עולמו הפנימי של רוטמנש, כמעט כמו דיוקן עצמי מופשט. גם
בצמד העבודות הכחולות הקרויות Treasured
Reductionism ובציור Seismic אפשר
להבחין בהשפעה הקופפרמנית, שכן בשלושתן מופיע גריד קווי החוצה את הבד לאורכו
ולרוחבו. צמד העבודות Treasured
Reductionism מקיימות פעולה של כיסוי וגילוי, כאשר נדמה כאילו השכבה העליונה עוד רגע
תעלה ותכסה את העבודה כולה. אך לפתע, פעולת ההסתרה כמו נעצרת, ומבעד לטורקיז
הדומיננטי מבליחים מקטעים מהציור שנמצא מתחת, כמו סוד שמתגלה מבעד לסדקים. לעומת
זאת, בעבודה Seismic
אנו עדים למערבולת כאוטית של קו וכתם, של צבע וצורה; סחרור רגשי, במפתח
צבעוני של אפורים וירוקים.
בעבודות
אחרות בתערוכה ניכר השימוש בחומריות רבה. כתוצאה מכך, הבד הופך להיות מצע כמעט
פיסולי, עליו רוטמנש מניח שכבות עבות של צבע ואף משלב לעתים חומרים שונים (גבס
למשל). העבודה המכונה Expulsion
from Eden הינה עבודה מונוכרומטית שבמרכזה דימוי של
ראש (ספק של ילד, ספק של אדם מבוגר), ממנו בוקעים קווי מתאר רבים, אולי רמזים
לדמויות נוספות. הראש עשוי משכבות רבות של צבע, עד שמתקבל דימוי כמעט אבסטרקטי של
תווי פנים. כאן, רוטמנש מטיב לעבור בין המופשט לפיגורטיבי ולשחק במעבר בין
הדו-מימד לתלת-מימד. ובדומה לאמרה המצוטטת של ז'אן דובופה, נדמה כי בעבודה זו
מתקיים אותו "שכרון-חושים", אותה "דמנציה בוערת", שביכולתה
כהגדרתו, לגרום לצופה "קצת לפחד". שמה של העבודה – "הגירוש מגן
עדן" – מתייחס לנושא רווח בתולדות האמנות. בציור של רוטמנש, אותו מוטיב מוכר
מיתרגם לכדי ציור אקספרסיבי, אשר לא שואף לספר סיפור נרטיבי, אלא להעביר את הצופה
חוויה רגשית. ציור זה ורבים אחרים בתערוכה, מראים את היד הבוטחת של רוטמנש, את
משיכות המכחול העזות, את האומץ הציורי ואי-הפחד מלהתנסות ולגלות עולמות חדשים. אם
כך, רוב העבודות בתערוכה נותנות הצצה אל מאווי נפשו של האמן-צייר. אלו עבודות
השואפות לבטא חוויה מנטלית, חוויה שנמצאת מעבר למילים.
דינה יקרסון
שעות
הפתיחה של גלריית עין הוד הן:
א'-ה' 10:00-16:00, ו'
וערבי חג 10:00-14:00, שבת וחג 11:00-16:00
התערוכה תוצג החל מ-27
לאפריל ועד ה-15 במאי.
אירוע הפתיחה יתקיים ב-3
במאי (יום ששי) בין השעות 11:00 ל-13:30
תגובות
הוסף רשומת תגובה