התייחסות משרד החינוך לדוח מבקר המדינה
הגנה על קטינים במרחב המקוון
מעת כניסתה לתפקיד מובילה שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, מדיניות ברורה, ולפיה מערכת החינוך תמשיך לפעול ברצף בכל תנאי ומצב. לאור מדיניות זו, בערב פתיחת שנת הלימודים וגם לאחרונה נלחמה השרה להבטיח שתלמידי ישראל ימשיכו להגיע ברצף אל בתי הספר ואל גני הילדים, כדי לקבל בהם את המענים הנדרשים למצוקות הרגשיות והחברתיות. אלו הקצינו בשל הסגרים, הבידודים והלמידה מרחוק.
המשרד מברך את המבקר על הממצאים, שכן יש בהם כדי לחזק את הצורך במתן המענים החינוכיים בתוך מוסדות החינוך.
יצויין כי לנוכח המצוקות פרסמה שרת החינוך את התכנית המערכתית למניעת אלימות "באים בטוב - לא מרימים ידיים". לתכנית הוקצה כחצי מיליארד ש"ח, כאשר בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים קיבלו תקציב לפי גודל בית הספר, שנע בין 45,000 ש"ח ל-90,000 ש"ח. החטיבות העליונות קיבלו גם הן תקציב גמיש של 20,000 ש"ח בממוצע, נוסף על התקציבים הגמישים שניתנו להם במסגרת תכנית גפ"ן.
במסגרת תכנית השרה אף פועלים לטפח מנהיגות נוער שומרי סף שיוכלו לסייע בהטמעה של מסרים לגלישה בטוחה, ויתריעו במקרה של פגיעה ברשת בפני גורמים רלוונטיים.
לצד אלה, יצויין כי המבקר חיזק כמה מן הפעולות שהמשרד מקדם בנושא התנהלות מיטבית ברשת ומניעת פגיעה של תלמידים. בתוך כך, הוא מזכיר את פעילות מוקד 105 ושיתופי הפעולה עם גורמי מקצוע חיצוניים, מיקוד בפיתוח מקצועי והכשרה של צוותי החינוך, מדריכים וגורמי פיקוח. התאמת מערכת החינוך לשינויים הטכנולוגיים המהירים, המציבים אתגרים מורכבים לתלמידיה ולבוגריה בעולם הדיגיטלי. בעניין זה מציין המבקר, כי משרד החינוך פועל להנחיל לתלמידים בסיס ידע וערכים הנדרשים להם בעידן הנוכחי.
בהתייחס ליתר טענות המבקר
1. יעד אסטרטגי – עם כניסת שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, לתפקידה היא יצאה לדרך עם מסמך אסטרטגי לכלל מערכת החינוך, "אבני הדרך". במסמך זה הוגדרו 5 מטרות מרכזיות, כאשר המטרה השנייה עוסקת בתחום של חיזוק החוסן ותחושת השייכות באמצעות למידה וחברתית. למטרה זו הוגדרו יעדי ביצוע, שאחד מהם מתמקד בקידום מוגנות, מניעת אלימות ובריונות במוסדות החינוך ובמרחב הוירטואלי.
סקר שערך המבקר בקרב מנהלים, עולה כי רוב מכריע של המנהלים, 96% מדווחים כי הם מקיימים עם התלמידים פעילויות לשימוש מיטבי ברשת. נתון זה עולה בקנה אחד עם סקר היועצות שערך שפ"י ביוני 2021 שאף הוא הצביע כי יותר מ- 90% מקרב בתי הספר עוסקים בפעילות הסברה ברשת.
2. כישורי חיים – המשרד מגבש תכנית חדשה של כישורי חיים לכלל המערכת. בהתאם לזאת, המשרד יעדכן את חוזר המנכ"ל. במקביל, פורסמו לכלל צוותי החינוך וליועצים החינוכיים בכל שלבי הגיל תכנים חדשים בנושא. התכנים מפורסמים לכלל הציבור ונגישים באתר שפינ"ט.
להלן קישור לחומרי השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ובתוכם שיעורי כישורי חיים חדשים בנושא הרשת״:
https://meyda.education.gov.
3. איסוף נתונים – השנה, שרת החינוך הנחתה לצאת בסקר אקלים מקיף וחסר תקדים שכולל את כל תלמידי כיתות ה- יא. סקר זה כולל שורה של היבטים רגשיים וחברתיים ובכלל זה גם גלישה ברשת. היקף זה נועד לתת תמונה רחבה על נושאים אלה.
ככלל, המשרד מודד את היקף התופעה והמגמות בשורה של כלים, בהם: סקרי אקלים וניטור אלימות על ידי הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך. לצד אלה, משרד החינוך מקבל באופן שוטף את נתוני מוקד 105.
4. פניה של תלמידים למבוגרים שאינם אנשי חינוך בקרב תלמידי העל יסודי. המשרד מוביל תפיסה מאד ברורה, ולפיה יש לעודד תלמידים במצוקה לפנות לכל גורם מבוגר אחראי, אשר יוכל לתת לו מענה. המורים מהווים כתובת חשובה ומשמעותית, והם משמשים כתובת נוספת לצד זו של ההורים, מדריכים בתנועות נוער וחברים.
לצד זה, המשרד מכשיר צוותי חינוך לשם איתור תלמידים במצוקה. בתוך כך, במהלך השנה הוכשרו צוותי חינוך מכ- 4,000 בתי ספר לאיתור תלמידים במצוקה. כמו כן, משרד החינוך עוסק בהעלאת המודעות לפניה לעזרה כולל הנגשת מוקד 105 ככתובת לסיוע במצבי פגיעה ברשת
5. אין תכנית לתלמידים נפגעים ופוגעים ברשת - כאמור על רקע המצוקות הרגשיות והחברתיות עימן מתמודדים תלמידי ישראל ובכלל זה אלימות ברשת פרסמה שרת החינוך את התכנית המערכתית למניעת אלימות "באים בטוב - לא מרימים ידיים". לתכנית הוקצה כחצי מיליארד ש"ח, כאשר בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים קיבלו תקציב לפי גודל בית הספר, שנע בין 45,000 ש"ח ל-90,000 ש"ח. החטיבות העליונות קיבלו גם הן תקציב גמיש של 20,000 ש"ח בממוצע, נוסף על התקציבים הגמישים שניתנו להם במסגרת תכנית גפ"ן.
בנוסף, תגברה השרה את המענים הרגשיים באמצעות תוספת של יותר מ- 7,000 שעות ייעוץ חינוכי (יותר מ- 50 מיליון שח לתגבור שעות ייעוץ) וסלי תגבור לטיפול פסיכולוגי לילדים ובני נוער והדרכת הורים. מענים רגשיים וטיפוליים אלו נועדו לתת מענים לילדים במצוקה רגשית.
6. הסברה להורים - משרד החינוך רואה בהורים שותפים חשובים ומשמעותיים בקידום תהליכים חינוכיים. לאור זאת, המשרד משתף אותם בתהליכים של קבלת החלטות וגם בתכניות הסברה ובכלל זה גלישה בטוחה.
לאחרונה, המשרד פתח בסדרת הרצאות ומפגשים מקוונים של מרצים מומחים ושל מומחי השרות הפסיכולגי יעוצי ( שפ"י) לטובת ציבור ההורים בנושאי התנהגות ילדים, חיזוק החוסן הרגשי וכלים להתמודדות עם מציאות משתנה. ההרצאות והמפגשים יועברו לאורך כל השנה. הם מהווים חלק מהתכנית המקיפה שמובילה שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, במערכת החינוך "באים בטוב - לא מרימים ידיים", התכנית למניעת אלימות ולקידום למידה רגשית חברתית.
להלן קישורית להרצאות:
https://parents.education.gov.
תגובות
הוסף רשומת תגובה