שבוע
האופנה בבית האמנים
אוצרות: מאיה ארזי, יובל סער
תערוכה בשיתוף שנקר
בית האמנים תל אביב, 8.9-1.10.22
במשך שלושה שבועות, בית האמנים בתל אביב יהפוך לחלל ניסיוני
שבוחן פרקטיקות של עולם האופנה בהקשרים אמנותיים. יוצרות ויוצרים מתחומים שונים
(אופנה, צילום, אמנות, עיצוב ועוד) יציגו עבודות ששואלות שאלות על עולם האופנה דרך
אופני ביטוי שונים של מושג הערך: חומרי, פיזי, דיגיטלי, כספי, רגשי, אידיאולוגי,
סביבתי, חברתי, סיפורי ועוד. זה לצד זה יוצגו עבודות במדיומים שונים: מיצבים
תלוי־מקום, פריטי לבוש שעוצבו במיוחד לתערוכה, תצוגת אופנה וירטואלית, שאלונים
פרפורמטיביים ועוד.
בזמן שעודפי האופנה המהירה של המערב נשלחים להיערם במדינות
עולם שלישי ולזהם אותן; כשמותג יוקרה כמו בלנסיאגה מעצב בגדים לפורטנייט, אחד
ממשחקי המחשב המצליחים ביותר בעולם; כשתערוכות אופנה הופכות להיות תערוכות
בלוקבאסטר בכל העולם; וכשהערך של פריט לבוש נקבע על פי מס׳ העוקבים ברשתות
החברתיות - המשתתפים.ות בתערוכה מעלים שאלות כמו:
●
האם הצורך
האנושי במגע ובאינטראקציה, יכול לחפות על הקלות שבה הפקענו את חושינו במעבר לחיים
הדיגיטליים?
●
איך תלבושת
אחידה של בית ספר יסודי, שאין לה ערך מחוץ למוסד החינוכי שבו נשכחה, יכולה להפוך
לפריטי וואן־אוף אופנתיים?
●
מה הערך של
הצגת אופנה דיגיטלית בחלל מוזיאלי, שבו המבקרים רגילים שאסור לגעת במוצגים,
ושממילא אין אוביקט פיזי שאפשר לגעת בו?
●
איך צילומים
במהלך ריצות בוקר בחוף הים של תל־אביב-יפו שמועלים לאינסטגרם, מקבלים הקשר אופנתי
מפתיע?
●
מה קורה לנשמה
של בגד אחרי שאנחנו לא רוצים אותו יותר?
●
כיצד יכולה
אופנה דיגיטלית לייצר שכבות נוספות של מידע על בגד מחויט, ולעודד צריכה מועטה?
●
מה סקרים
באינסטגרם יכולים ללמד אותנו על אופנה, קוויריות וחיי לילה?
בהשתתפות: אירה גולדמן • דוד
עדיקא • דניאל ויינברג (SORRY) • טל
מסלבי • יובל סער
מאיה ארזי (LEV) • נועה
טרלובסקי • סתיו פורגס (בוטיק שווארמה) • רועי דרהי (Placebo_DFH)
ארכיון האופנה והטקסטיל ע״ש רוז, שנקר
@telavivartistshouse
• @prtfl.co.il
• @shenkar_college
@irkagold • @dadika
• @danielle_weinberg + @sorry_design
• @talmaslavi
• @byfar
• @shenkarista
+ @lev_maya_arazi
• @noatarlovsky
+ @ofnat_bracha
• @stav_porges
+ @boutique.shawarma • @roeiderhi
+
@placebo_dfh • @rose_archive_shenkar
במהלך התערוכה יתקיימו מפגשים עם המשתתפים לצד יוצרות
ויוצרים מתחומי יצירה שונים:
מפגש 01: זהות א׳
11.9 • 20:00
מפגש 02: דיגיטל ה׳
22.9 • 20:00
מפגש 03: קיימות ה׳
29.9 • 20:00
בית האמנים
רח׳ אלחריזי 9, ת״א
ב׳-ה׳ 10:00-13:00, 17:00-19:00 • ו׳ 10:00-13:00 • שבת
11:00-14:00
הכניסה חופשית
העבודות:
●
אירה גולדמן משחזרת שכבות
פנימיות - החלקים שלא נראים לעין ושמפסלים את הגוף - של ז׳קטים מחויטים. היא
משתמשת בחוטים מוליכים שמאפשרים ללובש.ת לצפות על גבי מסך בהעתק הדיגיטלי של
הז׳קט, לשמוע את ההיסטוריה של הז׳קט ושל מי שלבש אותו, ולאפשר - בנוסף להתאמה
הפיזית לגוף - גם חיבור רגשי. הפרויקט עוצב כפרויקט גמר בתכנית לתואר שני בעיצוב
תעשייתי בבצלאל (2022).
●
דוד עדיקא מצלם תוך כדי
שגרת ריצה על טיילת תל־אביב-יפו רגעים יומיומיים של התבוננות אנושית בים ובאופק.
המבט שלו, דרך עדשת הטלפון הנייד, מייצר רגעים שבהקשר התערוכה מעלים שאלות על טעם,
מעמד, אופנה ומה שנמתח ביניהם. זוג פריימים נבחרים שהודפסו על מגבות חוף והוצבו על
מתקני תלייה, מרחיבים את מנעד האסוציאציות והקשרים שמייצרת הפעולה האמנותית.
●
דניאל ויינברג (SORRY) מתעסקת בהדפסים כאמצעי להעברת מסר, נקיטת עמדה וביטוי אישי,
וכפעולה שמטעינה את הבגד במשמעות ומנציחה רגע בזמן. את הדימוי הסטטי היא מחליפה
בהקרנה של דימויים משתנים, ובוחנת בכך את היכולת של אופנה לסמן רגע במציאות
שמתאפיינת בשינוי תמידי.
●
טל מסלבי עיצב קולקציה
ששואבת השראה מיוצרי התוכן שמציפים את הרשתות החברתיות ומציעים לצופה חווית ASMR סינתטית. כשהוא מבקש מאיתנו
״לחזור ולהרגיש״, הוא מצהיר על הצורך האנושי במגע מתוך התבוננות על הקלות שבה
ויתרנו על חושינו במעבר לחיים דיגיטליים. הקולקציה הוצגה לראשונה בתצוגת הגמר של
המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר (2022).
●
יובל סער יצר
פוטו־קולאז׳ים מודפסים, שמורכבים מצילומים של טי־שירטס
שאינן לא בשימוש (חלקן למעלה מ־20 שנה). הוא משאיר אותן
בארון ומסרב להיפרד מהן. התוצאה היא תחביר ויזואלי־גרפי שמנציח את החולצות ומנכיח
את הקשר הרגשי שפיתח אליהן לאורך השנים.
●
מאיה ארזי אוספת חולצות
תלבושת אחידה משומשות של בתי ספר. בפעולה של פירוק והרכבה מחדש היא יוצרת קולאז׳
המחבר מספר חולצות לאחת, ובוחנת את אינספור האפשרויות בחיבורים, מתוך התבוננות
ובחינה של המאפיינים הייחודים לכל חולצה - גזרה, צבע וסמל בית הספר. בפעולה זו היא
מחזירה את החולצות למעגל השימוש ונותנת להן גלגול חיים נוסף.
●
נועה טרלובסקי (אופנת
ברכה אורגינלס) משתמשת בעודפי חוטים של חברת Twine, סטרטאפ ישראלי שהמציא מדפסת דיגיטלית לצביעת חוטים, ויוצרת מהם
אוביקט שהוא ספק בגד לביש וספק פריט אמנותי. בכך היא מממשת את הפוטנציאל של חומרי
גלם שלא הגיעו לידי מימוש, ומקנה להם מראה של בגד שנלבש זמן רב והחל להתפורר.
●
סתיו פורגס (בוטיק
שווארמה) בונה מיצב שמדמה מרחב ביתי, המאפשר השתהות ומזמין את המבקרים לבחון מה
סקרים באינסטגרם ותלבושות של מלכות דראג יכולים ללמד אותנו על אופנה, קוויריות
וחיי לילה.
●
רועי דרהי מציג את תצוגת
האופנה הווירטואלית של Placebo_DFH, בית האופנה הדיגיטלי שייסד בשנת 2019, שהוצגה בשבוע האופנה
קורנית לונדון 2022 בשיתוף חברת TEXEL. לצד ההקרנה הוא מאפשר למבקרים לסרוק QR Code ולהתנסות בלבוש דיגיטלי, על ידי שימוש
בטכנולוגיית ניתוח דו־ממד של תמונות סטילס.
●
ארכיון האופנה והטקסטיל
ע״ש רוז בשנקר מציג פריטים מתוך האוסף שנבחרו בדיאלוג עם מנהלת הארכיון, טל אמית,
ומשקפים הבטים לא שגרתיים של
מושג הערך בבניית ארכיון אופנה.
תגובות
הוסף רשומת תגובה