רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו: “לא נותנים לטכנולוגיה לנהל אותנו- מוציאים את הסמארטפונים מבתי הספר”
"שעת קשב"
עיריית תל אביב-יפו מכריזה על תהליך הדרגתי להוצאת הטלפונים הניידים מבתי הספר העל יסודיים משנת הלימודים הבאה
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו: “לא נותנים לטכנולוגיה לנהל אותנו- מוציאים את הסמארטפונים מבתי הספר”
ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, הכריז היום (רביעי, 17 בפברואר 2025) בכנס מנהלי ומנהלות בתי הספר על יוזמה פורצת דרך: צמצום מקסימלי של נוכחות הטלפונים הניידים בבתי הספר בעיר, עד להוצאתם המלאה מהמרחב הבית-ספרי.
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב- יפו: יש לי חלום, שנצליח יחד לשלוף את עצמנו ואת מערכת החינוך העירונית שלנו מאזור הנוחות שלנו, ונלמד את הקשב הזה מחדש ולהיות נוכחות ב-100% בזמן ובמקום. שנעז להגיד: אנחנו הולכים לנהל את הטכנולוגיה ולא להיות מנוהלים על ידה. איך? על ידי הוצאת הסמארטפונים מבתי הספר.
יש כבר כמה עשרות בתי ספר יסודיים ולפחות 4-3 תיכונים שנמצאים כבר השנה בתוך התהליך הזה. הם חלוצים אמיתיים, ואין בי טיפת ציניות כשאני משתמש במילה הזו, חלוצים דיגיטליים.
אנחנו לא מבקשים לעצור את הקידמה. חדשנות היא מרכיב יסודי בחייה של תל אביב-יפו, ודאי בתהליכי הלמידה שלה. אנחנו רוצים שהילדים יוכלו ליהנות משימוש חכם, איכותי, יצירתי בכלי הבינה המלאכותית. אנחנו רוצים לספק לילדים את היכולת והכלים להשתמש בטאבלטים ובלפטופים לטובת תהליכי למידה. עם זאת, אנחנו רוצים באותה נשימה לאפשר לילדים את הרגעים הפשוטים בינם לבין עצמם. אנחנו רוצים חוויות ותהליכים רגשיים עבור כל נער ונערה שנכנסים בבוקר לבית הספר. ואת כל זה אי אפשר לעשות באופן מיטבי כשהסמארטפון נמצא עם הילדים בכל רגע ורגע.
המהלך לא פשוט. אני יודע שיהיו קשיים והתנגדויות. אבל זה המהלך הנכון לעשות, זה המהלך האחראי והבריא לעשות. והמהלך הזה יהפוך את החינוך בתל אביב-יפו לאיכותי יותר. אני גם מאמין שכמו תמיד, אולי נהיה הראשונים, אבל יהיה זה תהליך שיאומץ גם על ידי אחרים."
מערכת החינוך בישראל ובתל אביב-יפו מתמודדת עם מציאות חדשה, שבה הצפת מידע, גירויים טכנולוגיים ורשתות חברתיות משפיעים על הריכוז, הלמידה והאינטראקציה החברתית של התלמידים והתלמידות. לצד יתרונות הטכנולוגיה, גוברת ההבנה כי יש לנהל את הקשב ולמנוע הפרעות, כדי לאפשר למידה מעמיקה, קשרים בינאישיים משמעותיים וסביבה חינוכית מיטבית.
כבר היום, עשרות בתי ספר יסודיים ומספר תיכונים בעיר נמצאים בתהליך הדרגתי של צמצום השימוש בסמארטפונים במהלך יום הלימודים. ראש העירייה קרא למנהלים ולמנהלות ללמוד מהם, לקבל השראה ולהיות חלק ממהלך חינוכי משמעותי.
היעד שהציבה העירייה הוא שהמהלך יתחיל כבר בשנת הלימודים הבאה (ספטמבר 2025), כשהשלב הראשון יכלול צמצום משמעותי של השימוש בטלפונים חכמים בבתי הספר, כחלק מתהליך הדרגתי וחכם שיוביל להוצאתם המלאה ויהיה מותאם לכל שכבת גיל – מהיסודי ועד התיכון.
מדובר במהלך לא פשוט, המחייב מחויבות עמוקה של המנהלות והמנהלים שיבחרו להוביל את השינוי. סביבת למידה נטולת הסחות דעת תאפשר הישגים גבוהים יותר, חיזוק הקשרים החברתיים ופיתוח אישי משמעותי עבור תלמידי העיר. העירייה תספק ליווי מלא לבתי הספר – משאבים, הכשרות ותמיכה, כדי לבנות את התהליך המדויק ביותר להוצאת הסמארטפונים.
מינהל החינוך של עיריית תל אביב-יפו מוביל חינוך חדשני, ערכי ואקטיביסטי, המשלב את השינויים המתרחשים בעולם ומטמיע אותם בתוך מערכת החינוך בעיר. המטרה: להבטיח סביבה חינוכית מותאמת, מעוררת השראה ומתקדמת, שתאפשר לכל תלמיד ותלמידה לממש את הפוטנציאל שלהם – ללא הפרעות וללא מסכים.
הנאום המלא של ראש העירייה-
אתם זוכרים את האמירה הידועה: "למורה יש עיניים בגב"? פעם תלמידים היו לוחשים אותה בפחד ומורות היו אומרות אותה כדי להבהיר שהן יודעות כל מה שמתרחש בכיתה. אני חושב שהיא גם ביטאה את יכולת הקשב שהייתה למורה. את היכולת להיות כל כולה בכיתה, בהוויית השיעור, גם כשהיד והמוח עסקו בכתיבה על הלוח.
אגב, עדיין אומרים את המשפט הזה?
בכל מקרה, היכולת הזו, להיות נוכחים במקום וברגע, היא יכולת חשובה מאוד בתהליכי למידה. אבל לא רק. היא רלוונטית גם למערכות היחסים בחיינו, להתנהלות שלנו במרחב וליכולת שלנו לעשות טוב.
זו יכולת שדורשת קשב מלא ונוכחות אמתית. ואתם לא צריכים אותי כדי שאספר לכם כמה קשה לנו כמבוגרים להיות בקשב מלא ונוכחות אמתית. בטח ובטח כמה זה קשה לתלמידים ולתלמידות.
ויש לי חלום, שנצליח יחד לשלוף את עצמנו ואת מערכת החינוך העירונית שלנו מאזור הנוחות שלנו, ונלמד את הקשב הזה מחדש ולהיות נוכחות ב-100% בזמן ובמקום. שנעז להגיד: אנחנו הולכים לנהל את הטכנולוגיה ולא להיות מנוהלים על ידה.
איך? על ידי הוצאת הסמארטפונים מבתי הספר.
יש כאן, באולם הזה, כבר כמה עשרות בתי ספר יסודיים ולפחות 4-3 תיכונים שנמצאים כבר השנה בתוך התהליך הזה. ואני מפציר בכם לשאול אותם איך זה ולבקש מהם טיפים. הם חלוצים אמיתיים, ואין בי טיפת ציניות כשאני משתמש במילה הזו, חלוצים דיגיטליים.
אנחנו לא מבקשים לעצור את הקידמה. חדשנות היא מרכיב יסודי בחייה של תל אביב-יפו, ודאי בתהליכי הלמידה שלה. אנחנו רוצים שהילדים יוכלו ליהנות משימוש חכם, איכותי, יצירתי בכלי הבינה המלאכותית. אנחנו רוצים לספק לילדים את היכולת והכלים להשתמש בטאבלטים ובלפטופים לטובת תהליכי למידה. עם זאת, אנחנו רוצים באותה נשימה לאפשר לילדים את הרגעים הפשוטים בינם לבין עצמם. אנחנו רוצים שיתאפשר להם לקיים קשר בלתי אמצעי אחד עם השני. אנחנו רוצים לגרות את החשיבה, לחדד ולהרחיב אותה. אנחנו רוצים חוויות ותהליכים רגשיים עבור כל נער ונערה שנכנסים בבוקר לבית הספר. ואת כל זה אי אפשר לעשות באופן מיטבי כשהסמארטפון נמצא עם הילדים בכל רגע ורגע.
המהלך לא פשוט. אני יודע שיהיו קשיים והתנגדויות. אבל זה המהלך הנכון לעשות, זה המהלך האחראי והבריא לעשות. ואני מבטיח: אנחנו נהיה הגב שלכם. כל מה שיתמוך למידה איכותית וחדשנית באמצעות הטכנולוגיה – יקרה. כל ליווי שתצטרכו, כל משאב שתצטרכו – יהיה לכם.
אנחנו יוצאים עכשיו לעבודת מטה אינטנסיבית, שבה אנחנו הולכים, יחד איתכם, לבנות את התהליך להוצאת הסמארטפונים מבתי הספר. אנחנו הולכים לבחון מה הדרך הנכונה לעשות את זה בבתי הספר היסודיים לעומת הדרך לעשות כן בתיכון. אנחנו הולכים ללמוד מה עשו בערים ומדינות מעבר לים ולשמוע את התובנות שלהם. אנחנו הולכים למפות את כל הקשיים והאתגרים שצפויים לעלות במהלך כזה, ולתת להם מענה. והכול לקראת היעד הסופי: צמצום מקסימלי של נוכחות הסמארטפונים בבית הספר עד כדי הוצאת הסמארטפונים מבתי הספר.
יש לי חלום שבספטמבר הקרוב יהיו בתי הספר בתוך התהליך הזה, של חיבור ללמידה איכותית ונטולת סמארטפונים. אני סומך עליכם ועל מינהל החינוך בעיניים עצומות (גם אלה שבגב שלי), שתוכלו להפוך את החלום הזה למציאות.
המהלך הזה יהפוך את החינוך בתל אביב-יפו לאיכותי יותר. אני גם מאמין שכמו תמיד, אולי נהיה הראשונים, אבל יהיה זה תהליך שיאומץ גם על ידי אחרים.
ראש העירייה רון חולדאי
קרדיט צילום: כפיר סיון
תגובות
הוסף רשומת תגובה