East Side Sushi סרטו של אנתוני לוצ'רו A film by Anthony Lucero סושי לטיני החל מ-5/10/2017 בסינמטק תל אביב ובכל רחבי הארץ
מאת :שולמית אטיאס -shulamit.atias@gmail.com
זוכה שמונה פרסי חביב הקהל בפסטיבלים שונים בעולם
זוכה שני פרסי הסרט הטוב ביותר בשני פסטיבלים
ופרס לתסריט הטוב ביותר
לחואנה, אם חד הורית, יכולות מופלאות במטבח. ידי הזהב שלה חותכות וקוצצות כל דבר במהירות שיא ובדיוק רב.
היא מתקבלת לעבודה כעוזרת טבח במסעדה יפנית מקומית, שם היא מגלה עולם חדש של ניחוחות, טעמים ותרבויות.
היצירתיות שלה מציתה מחדש את תשוקתה למזון ואת החלום להיות סושי-שף.
היא מגלה מהר מאד שאין הדבר פשוט, מאחר ומסורת, תרבות ומגדר עומדים בדרכה.
כנגד כל הסיכויים, היא יוצאת למסע של גילוי עצמי, נחושה בדעתה לא לתת לאף אחד לעצור אותה מלהגשים את חלומה.
"משחק שובה לב בסרט עצמאי מעורר תיאבון עם קצב אורבני"
The Hollywood Reporter
"סרט מקסים ונפלא ועשוי בקפידה על ידי הבמאי-כותב אנתוני לוצ'רו"
The Washington Post
יוצרים
תסריט, בימוי והפקה בפועל: אנתוני לוצ'רו Anthony Lucero
מפיקה: ג'ולי רוביו Julie Rubio
מפיקה שותפה: ויקי וונג Vicki Wong
צילום: מרטי רוזנברג Marty Rosenberg
עריכה: אנתוני לוצ'רו Anthony Lucero
מוסיקה מקורית: אלכס מנדל Alex Mandel
עיצוב: ג'ולז קובלין Jules Kobelin
עיצוב אוכל: ג'וזה זלאיה Jose J. Zelaya
שחקנים
חואנה: דינה אליזבת טורס Diana Elizabeth Torres
אקי: יוטקה טקויושי Yutaka Takeuchi
אפה : רודריגו: דוארטה קלארק Rodrigo Duarte Clark
לידיה: קאיה ג'ייד אגווירה Kaya Jade Aguirre
מר יושידה: רוג'י אוימה Roji Oyama
לינק לצפייה בטריילר:
ארצות הברית 2015 , 106 דקות,
אנגלית, ספרדית ויפנית תרגום לעברית ולאנגלית
אנגלית, ספרדית ויפנית תרגום לעברית ולאנגלית
הפצה בישראל סרט נחשון
החל מ-5/10/2017 בסינמטק תל אביב ובכל רחבי הארץ
הערות הבמאי אנתוני לוצ'רו
אתה יוצר את הסרט שאתה רוצה לראות, נכון? ובכן, זה היה הרעיון מאחורי הסרט הזה. כשכתבתי את התסריט, שיערתי שזה לא הולך להיות משהו מיינסטרימי, לא הסרט ההוליוודי הטיפוסי שהורגלת אליו. ובעצם, כך אני מעדיף את זה.
עשיית סרטים עבורי היא חצי תחביב, חצי אובססיה. עוד בשנת 2007 התחלתי לאבד עניין בתעשייה המיינסטרימית של הקולנוע. או שמשהו בטעם שלי השתנה, או שהסרטים שראיתי לא גרמו לי הנאה גדולה במיוחד. בכל מקרה, אמרתי לעצמי שאני צריך להפסיק להתלונן על כך ולנקוט בצעדים כלשהם.
רציתי לראות יותר גיוון על המסך. יותר תרבויות, יותר רקעים דתיים, יותר מקומות מעניינים לצילום, יותר מהכל. זו הרב תרבותיות שהופכת את ארצות הברית לכל כך מיוחדת. והיית רוצה לראות את זה מיוצג על המסך. אמנם ליהקנו את הסיפור את השחקנים הראשיים שלנו מלוס אנג'לס וסן פרנסיסקו, אבל דינה היא במקור ממקסיקו, ויוטקה ורוג'י הגיעו מיפן. עירוב התרבויות הוא גם מה שהופך את האוכל כאן בארצות הברית לכל כך מגוון ומעניין.
אני מקווה שאנשים יצאו מן הסרט הזה עם תשוקה ליותר מאשר לסושי. אני רוצה שתהיה להם הבנה טובה יותר ויכולת קבלה של האנשים הסובבים אותם. וכמובן אני רוצה שהם ייהנו.
ראיון עם במאי הסרט
ש: איך מצאת את המימון לסרט?
ת: הכל הגיע מכיסי. ניסיתי לגייס 75 אלף דולר דרך אתר לגיוס המונים ולבסוף גייסתי 3,400 דולר, נטו. עם זה הייתי צריך להיות... איך לומר.... יותר יצירתי כדי לגרום לסרט לקרות. חיברתי בין דמויות וסצינות, שיניתי לוקיישנים. ולבסוף המפיקים שלי מצאו אנשים שהיו מוכנים לעבוד בהתנדבות או בחמישית משכרם הרגיל. זה לא היה כייף גדול לשנות את התסריט עליו עבדתי המון זמן כדי לשפר ולשכלל, אך לא היתה לי ברירה, אם אכן רציתי להפוך את זה לסרט. אני רוצה לחשוב שכל כך הרבה אנשים התנדבו כדי לעבוד על הסרט שלי זה סוג של קארמה על כל הפעמים שהתנדבתי לעזור בסרטים של חברים שלי.
ש: האם הדמויות מבוססות על אנשים אמיתיים?
ת: לא. הסיפור התפתח מסיפור קטן שכתבתי, על שוטף כלים שחלם להיות טבח במסעדה קטנה. זה היה תרגיל בכתיבה, אבל חשבתי שאם אני יכול לכתוב סיפור על בחור שרוצה להיות טבח, ואוכל ליצור אותו מעניין, אני אדע שעשיתי את העבודה שלי ככותב.
ש: מה היו מקורות ההשראה?
ת: ב- 2007 ראיתי סרט דוקומנטרי "המלך של קונג". זה היה מדהים, היוצרים לקחו נושא כל כך קטן, בחור שרוצה להשיג ניקוד גבוה במשחק רכיבה, והפכו אותו למשהו כל כך מרתק ואפי. רציתי לעשות דבר דומה עם הכתיבה שלי. לקחת סיפור קטן כמו הסיפור על אישה שרוצה להיות שפית של סושי ולהפוך את זה למשהו יותר גדול.
ש: מה מקור השם?
ת: ה- East Side מתייחס לצד המזרחי של אוקלנד, זה אזור שנשלט על ידי לטיניים. כמו מזרח לוס אנג'לס. הסרט יכול היה להתרחש בשתי הערים הללו. יפן נחשבת למזרח הרחוק, אחד התיאורים המתאימים לסרט היה המקום בו מזרח אוקלנד נפגש עם המזרח הרחוק. כך שהיה ברור ש'מזרח' ימצא את עצמו בשם הסרט.
ש: איך היה לצלם באוקלנד?
ת: זו עיר נהדרת. נולדתי וגדלתי בה, כך שאני מכיר היטב את הגיאוגרפיה ואת האנשים. זו גם עיר מאד ציורית ומעין מכה של מזון. היא המקום המתאים ביותר לסרט על אוכל בגלל הגיוון באוכל, הרב-תרבותית והתושבים.
ש: האם היו קשיים מיוחדים בעשיית הסרט?
ת: סושי הוא דבר יקר, לעשות את זה בצורה מאד זולה בסרט עם תקציב קטן זה מאד קשה. כך גיליתי למעשה שסרטים על אוכל הם קשים לעשייה ומאד יקרים. כשצילמנו, הדגים והסושי שינו את צבעם והתפרקו תחת התאורה החזקה. בסרט הבא שלי אני אעשה כל מאמץ כדי להימנע מסצינות של אוכל, אפילו לא סנדוויץ'.
ש: יש אולי איזו אנקדוטה הקשורה בעשיית הסרט שתוכל לחלוק איתנו?
ת: כשהשחקנית הראשית נכנסה לחדר הליהוק, היתה לי תחושה שהיא לא האדם המתאים. היא נראתה לי צעירה מדי, רזה מדי, יותר מדי יפה והעור שלה היה בהיר מדי. תכננו שהיא תקרא מתוך התסריט ואז נאמר לה בעדינות שתלך. אבל האודישן שלה היה מדהים. היא פשוט היממה אותנו. המפיקה שלי ג'ולי רוביו, החלה לבכות לאחר האודישן שלה. הוא היה כל כך עוצמתי. כשעברתי שוב על כל האודישנים ידעתי שאני חייב ללכת עם דיאנה. היא היתה כל כך מוכשרת, כל כך טבעית. שיניתי את התסריט כדי להתאים אותו לגילה. היא השמינה כשישה ק"ג בשביל התפקיד. ודאגנו לה לשיזוף ולמראה יותר מוזנח. עם תוספת של שיער ואיפור הצלחנו לתת לה מראה מבוגר יותר. הלקח שלי הוא שאסור לבטל מישהו במהירות כזו על סמך ההתרשמות הראשונית. זה יכול להיות האדם הנפלא ביותר שתפגוש.
ש: יש לך עבודה קבועה?
ת: כן, אני עובד כפרילאנסר במחלקה הדוקומנטרית של סרטי לוקאס. העבודה שלי היא הדרך היחידה בה אני יכול לממן את הסרטים שלי.
ש: האם עשית את הסרט לעצמך או עבור הקהל?
ת: עבור שניהם. כתבתי את הסרט כי זה משהו שהייתי רוצה לראות על המסך, אבל אני עושה סרטים כדי לבדר ולגרום הנאה לאנשים. זה מאד אנוכי לעשות סרטים רק בשביל עצמי, וזה לא היה צודק עבור כל האנשים שנוטלים חלק בעניין. כשהקהל נהנה מהסרט שלי זה הופך את כל העניין לשווה.
ש: מה למדת מהפרויקט הזה, גם דברים חיוביים וגם שליליים?
ת: השלילי, לעשות סרט בתקציב מאד נמוך וגם לממן אותו בעצמך זה מאד כואב. החיובי, למדתי שאני יכול להתמודד עם לחץ גדול מאד, ושתהליך ההפקה הוא החלק הכי פחות לחוץ כי היה לי צוות ושחקנים נהדרים ומוכשרים שתמכו ועבדו קשה. העצה שלי היא תמיד להקיף את עצמך בשחקנים נהדרים ובאנשי צוות מיומנים . זה הופך את תהליך ההפקה לכל כך הרבה יותר מהנה.
ש: אילו סרטים השפיעו עלייך ביותר?
ת: כשאני כותב או מביים אני לא מסתכל באף סרט או תוכנית טלוויזיה, כי אני לא רוצה להיות מושפע, אבל כשגדלתי בשנות השמונים ההשפעה הגדולה ביותר עלי היו סרטיהם של ג'ורג' לוקאס, ג'ון לנדיס, ג'ון היוז, רוברט זמקיס וסטיבן ספילברג. כל יוצר קולנוע בגילי שלא מודה שאופניים מעופפות הטריפו לו את המוח כשהיה ילד, בטח משקר. היום אני נהנה יותר מסרטים עצמאיים ודוקומנטריים. אני אוהב את אלחנדרו גונזלס אינריטו, אלפונסו קוארון, ריצ'רד לינקלייטר, דארן ארונופסקי, אלכסנדר פיין, ואחרי כל השנים הללו מרטין סקורסזה הוא עדיין אחד היוצרים האמריקאים הכי רעננים.
ש: מה הפרויקט הבא שלך?
ת: יש לי בקנה שלושה פרויקטים: סרט עלילתי דרמטי, סרט דוקומנטרי באורך מלא וסדרת טלוויזיה חדשה. אני הכי מתקדם עם הסרט הדוקומנטרי, שהוא מחווה ללהקה מוסיקלית, כך שיתכן מאד שהוא יהיה הפרויקט הראשון שיצא לדרך.
על היוצרים
אנתוני לוצ'רו
נולד וגדל באוקלנד, קליפורניה. לוצ'רו אוהב ליצור סרטים רב תרבותיים. הוא יצר וכתב סרטים המשלבים בין הדרמה לקומדיה. בהם הסרט הדוקומנטרי משנת 2007 "מלאכים על כסאות גלגלים" - סרט קצר שזכה בפרסים רבים. סרטיו האחרים "סן פרנסיסקו היא..." משנת 2011, "אני צריך מוקה" משנת 2005 שזכה בפרס הסרט הקצר הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים של סן פרנסיסקו. לאחר סיום לימודי הקולנוע באוניברסיטת סן פרנסיסקו, עבד כעורך עם חברות מסחריות כמו NIKE ו-YAHOO, ומשם הגיע לאפקטים ויזואליים. לוצ'רו עבד בחברת לוקאס-פילמס על סרטים כמו "מלחמת הכוכבים", "שודדי הקריביים", "איירון מן" ו"המומיה".
כמו כן, הוא תיעד את מאחורי הקלעים של "מלחמת הכוכבים", הסרט האחרון בסדרה.
סושי לטיני הוא סרטו העלילתי הארוך הראשון.
מרטי רוזנברג – צילום
ניתן לראות את עבודתו בלמעלה מ- 40 סרטים שהוצגו בהצלחה ברחבי העולם: סרטים ארוכים, קצרים, דוקומנטריים ופרסומות. לרוזנברג קריירה הנמשכת כבר 23 שנים. הוא עבד במחלקת הצילום והאפקטים המיוחדים בסרטים כמו "מלחמת הכוכבים" בפרקים 1,2,3, "מלחמת העולמות", "משימה בלתי אפשרית" , "ואן הלסינג", "כוכב הקופים", "פארק היורה" 3, "פרל הארבור" ועוד.
אלכס מנדל – מוסיקה מקורית
כותב שירים, מנגן בכלים רבים, מפיק ומלחין לקולנוע, טלוויזיה ורדיו. הלחין שני שירים לסרט של פיקסאר, כתב מוסיקה ל-DVD של "רטטוי", הוציא ארבע אלבומים ושיריו הופיעו בפס הקול של סרטים רבים ושל סדרות טלוויזיה.
על השחקנים
דיאנה אליזבת טורס – חואנה
נולדה בצפון מקסיקו. למדה בקונסרבטוריון במקסיקו סיטי. בגיל 17 כבר הופיעה בשני סרטים מקסיקניים. בארצות הברית שיתפה פעולה עם היוצר מאסאמי קוואי. טורס גם משתתפת בפרסומות רבות, והיא משמשת כפנים של מוצריAlways המיועדים לעולם ההיספני. השתתפה בסרט האחרון של פול תומאס אנדרסון וצילמה דרמת מתח לצידו של טום סיזמור.
יוטקה טאקיושי – אקי
יליד יפן. התפקיד המשמעותי שלו היה בסרט "הסמוראי האחרון". הגיע לארצות הברית בשנת 2000, שיחק בסרט "מכתבים מאיו ג'ימה" של קלינט איסטווד. הופיע בתפקידי אורח בסדרה "האנטומיה של גריי" וכן בסרט "ספינת מלחמה". טאקיושי השתתף בסרטים נוספים וכן בפרסומות רבות.
רוג'י אוימה – אדון יושידה
יליד טוקיו. היגר לארצות הברית בשנת 1958. גדל במשפחה רב-תרבותית ורב-לשונית בסן פרנסיסקו. חי תקופה ארוכה בדרום אמריקה. הופיע כשחקן החל משנת 1994. מאז הופיע בסרטים חינוכיים וגם כקריין בפרסומות. עסק בתחומי עיסוק נוספים בנוסף למשחק. עוסק בפעילות התנדבותית רבה.
ליין נישיקוואה – מנחה הטלוויזיה ג'ימי נישידה
עשה את עבודת הבימוי הראשונה שלו בסרט "רק האמיצים" ונחשב לאחד הקולות האסיו- אמריקאיים הבולטים. הוא זכה למספר רב של פרסים במהלך השנים.
רודריגו דוארטה קלארק – אפה
במקור ממקסיקו. החל כמחזאי בשנות השבעים. כתב סדרה של מחזות במערכה אחת שהועלו על הבמה ומאוחר יותר הופקו בסדרה דו לשונית של 30 דקות.
חבר להקת התיאטרון ההיספנית בסן פרנסיסקו מזה שנים רבות, בתחילה כמחזאי ואחר כך כשחקן וכבמאי. משנות השבעים ועד היום מחזותיו הועלו בערים רבות בארצות הברית, וסיירו ברחבי היבשת. ארבעה מהם פורסמו בכתב. הופיע בסרט שצולם לטלוויזיה הציבורית ובכמה פרסומות. זכה בפרסים רבים .
קאיה ג'ייד אגווירה – לידיה
התאהבה במשחק כששיחקה בהפקה של "דוקטור סוס" בבית ספרה כשהיתה בת 9. זכתה בכמה תפקידים בהפקות מקומיות ובאופן קבוע מפתחת את הרזומה המקצועי שלה. היא לומדת במגמת תיאטרון בבית ספרה ובנוסף להצגות בהן הופיעה, השתתפה במספר פרסומות.
תגובות
הוסף רשומת תגובה